8 September 2013

Piring Hitam Bee Gees

Hi hello...
Hari ni...saya nak buat first post di blog ni... tapi tak tau nak post apa?
Errrmm :/...
Oh oke la memandangkan ianya saya namakan collection saya akan postkan satu gambar la...

Ini adalah 'piring hitam' saya rasa ramai budak2 yang lahir akhir tahun 90-an ngan yang generasi baru lahir tahun 2000 keatas mesti tak kenal benda ni kan? Mereka cuma kenal vcd,dvd,mp3,mp4 dan apa apa entah punya nama tu.
Macam mana nak dengar ni? Haaa dulu ada satu pemain yang dipanggil gramafon (gramaphone) dia ada satu tangkai yang hujungnya ada jarum yang dipanggil 'stylus'. Pada sebelah menyebelah permukaan piring hitam ni ada garis2 membulat sampai ke tengah. Di atas garis inilah 'stylus' akan diletakkan. Dalam simpanan saya pemain piring hitam ni agak moden ianya menggunakan kuasa bateri atau letrik. Bila pemain ini berputar, secara majiknya stylus ini akan mengeluarkan bunyi dari permukaan piring hitam ini. Naaa inilah salah satu rekod kegemaran saya. Bee Gees..dalam satu album ni ada 10 buah lagu.-side 1- Tragedy,Too much heaven,Love you inside out,Reaching out dan Spirits (having flown). Side 2-Search,Stop (think again),Living together,I'm satisfied dan Until.
Piring hitam ni dimainkan dengan kelajuan 33 1/3. Setiap pemain piring hitam ada setting untuk kelajuan setiap album.
Oke la buat masa ini saya hnya dapat kongsi bersama semua. Lain kali kita sembang lagi.
Byeee....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...